W związku z art. 137 ustawy o odpadach z dn. 14 grudnia 2012r. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o. jako zarządzający składowiskiem odpadów tworzy fundusz rekultywacyjny. Realizując tym samym zapisy ustawy o odpadach Spółka informuje, że udział w cenie za przyjęcie
1 tony odpadów do unieszkodliwiania na składowisku odpadów Radiowo środków odprowadzanych na fundusz rekultywacyjny wynosi 6% na dzień 02.01.2016r.
Zgodnie z ustaleniami Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie sp. z o.o. odebrało odpady od mieszkańców Mokotowa w sobotę 25-ego i niedzielę 26-ego sierpnia. W miniony weekend ekipy MPO odebrały ponad 400 ton odpadów z ponad 4 tysięcy punków odbioru.
Podczas zaplanowanych w ubiegły weekend odbiorów na ulice Mokotowa wyjechały 72 śmieciarki MPO, zrealizowano 65 tras interwencyjnych w ramach zgłoszeń i reklamacji mieszkańców oraz 7 tras zgodnie z harmonogramem odbioru. Za odbiór odpadów odpowiadało 190 pracowników MPO.
Ekipy MPO dokładają wszelkich starań, aby odbiór odpadów ze wszystkich 11 obsługiwanych dzielnic przebiegał sprawnie. Spółka odbiera odpady komunalne od około 1 200 000 mieszkańców stolicy, co stanowi blisko 70 % udziału warszawskiego rynku.
Na antenie Radia Warszawa odbyła się dyskusja związana z rozbudową Zakładu Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych. W programie wziął udział m.in. Piotr Karczewski, dyrektor Jednostki Realizującej Projekt z MPO.
W odpowiedzi na doniesienia prasowe w związku z zakupem przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. nieruchomości w Zielonce przy ul. Michałowskiej 2 informujemy, że Spółka nie posiada wiedzy o etapie, przebiegu ani wnioskach prowadzonej kontroli przez CBA na ten temat.
Jednocześnie należy podkreślić, że Wydział do walki z korupcją Komendy Stołecznej Policji – na zlecenie i pod nadzorem Prokuratury Okręgowej - prowadził już śledztwo dotyczące zakupu ww. nieruchomości, które zostało umorzone przez Prokuraturę Okręgową Warszawa Praga w Warszawie postanowieniem z dnia 07.09.2017 roku. Podstawą umorzenia śledztwa było niestwierdzenie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków oraz nadużycia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych ani przez osoby uprawnione do rozporządzania majątkiem Spółki podczas nabycia w/w nieruchomości.
Zakup gruntu został poprzedzony dogłębnymi analizami ówczesnych cen rynkowych na terenie Gminy Zielonka. Na potrzeby transakcji został zlecony przez Spółkę operat szacunkowy przedmiotowej nieruchomości, który został wykonany przez licencjonowanego rzeczoznawcę majątkowego, biegłego sądowego. Należy podkreślić, że Spółka nabyła nieruchomość za kwotę niższą niż wynikała z ww. operatu szacunkowego.
Decydując o zakupie przedmiotowej nieruchomości Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. planowało zrealizować inwestycję w obszarze gospodarki odpadami. Taką działalność dopuszczał obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, co było dodatkowym i silnym argumentem przemawiającym za nabyciem w/w nieruchomości.
Zamknięcie w 2011 r. składowiska w Łubnej oraz perspektywa zamknięcia w 2014 r. składowiska Radiowo (ostatecznie zamknięto je w 2016 r.) spowodowywały konieczność znalezienia nowej nieruchomości w okolicach Warszawy, na której możliwa byłaby kontynuacja prowadzenia działalności z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym budowa składowiska odpadów. W dacie nabycia, tj. na dzień 3 października 2012 roku dla nieruchomości w Zielonce obowiązywały cztery kluczowe formalno –prawne podstawy, umożliwiające realizację celu, dla którego ta nieruchomość została nabyta, tj.:
1. uchwalenie Uchwałą Rady Miasta Zielonka z 12 czerwca w 1997 r. Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Zielonka dopuszczającego możliwość budowy zakładu unieszkodliwiania stałych odpadów komunalnych i przemysłowych z funkcjami towarzyszącymi, w tym budowę składowiska odpadów;
2. uchwalenie Uchwałą Rady Miasta Zielonka Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Zielonka z dnia 7 lutego 2008 r, przewidującego na przedmiotowym terenie realizację składowiska odpadów;
3. wydana przez Burmistrza Miasta Zielonka decyzja nr 1553/2011 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Uruchomieniu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów „Ekolina z dnia 12.10.2011 r., która była decyzją ostateczną i która w sierpniu 2012r. wyrokiem WSA uprawomocniła się;
4. uchwalenie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 -2018 z uwzględnieniem lat 2019-2023, przewidującego lokalizację składowiska odpadów komunalnych oraz kompostownię odpadów zielonych (instalacje o statusie RIPOK) w Gminie Zielonka.
Zgodnie z obowiązującymi procedurami transakcja uzyskała również zgodę na jej przeprowadzenie ze strony organu właścicielskiego.
Należy podkreślić, że w dniu 17 grudnia 2014 r. Spółka uzyskała decyzję właściwego w sprawie organu, tj. Starosty Powiatu Wołomińskiego, Nr 2104p/2014 zatwierdzającą Projekt Budowlany pn. „Budowa składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanego w gminie Zielonka, przy ul. Michałowskiej”.
Na etapie przystąpienia do realizacji przedsięwzięcia, MPO spotkało się z niechęcią i sprzeciwem lokalnej społeczności. Protesty mieszkańców oraz organizacji ekologicznych spowodowały zablokowanie w postępowaniach administracyjnych budowy składowiska.
Z uwagi na dynamiczne zmiany w dziedzinie gospodarki odpadami, obecne działania Spółki skierowane są na analizę możliwości optymalnego wykorzystania ww. nieruchomości w obszarze gospodarki odpadami.