W odpowiedzi na doniesienia prasowe w związku z zakupem przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. nieruchomości w Zielonce przy ul. Michałowskiej 2 informujemy, że Spółka nie posiada wiedzy o etapie, przebiegu ani wnioskach prowadzonej kontroli przez CBA na ten temat.
Jednocześnie należy podkreślić, że Wydział do walki z korupcją Komendy Stołecznej Policji – na zlecenie i pod nadzorem Prokuratury Okręgowej - prowadził już śledztwo dotyczące zakupu ww. nieruchomości, które zostało umorzone przez Prokuraturę Okręgową Warszawa Praga w Warszawie postanowieniem z dnia 07.09.2017 roku. Podstawą umorzenia śledztwa było niestwierdzenie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków oraz nadużycia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych ani przez osoby uprawnione do rozporządzania majątkiem Spółki podczas nabycia w/w nieruchomości.
Zakup gruntu został poprzedzony dogłębnymi analizami ówczesnych cen rynkowych na terenie Gminy Zielonka. Na potrzeby transakcji został zlecony przez Spółkę operat szacunkowy przedmiotowej nieruchomości, który został wykonany przez licencjonowanego rzeczoznawcę majątkowego, biegłego sądowego. Należy podkreślić, że Spółka nabyła nieruchomość za kwotę niższą niż wynikała z ww. operatu szacunkowego.
Decydując o zakupie przedmiotowej nieruchomości Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. planowało zrealizować inwestycję w obszarze gospodarki odpadami. Taką działalność dopuszczał obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, co było dodatkowym i silnym argumentem przemawiającym za nabyciem w/w nieruchomości.
Zamknięcie w 2011 r. składowiska w Łubnej oraz perspektywa zamknięcia w 2014 r. składowiska Radiowo (ostatecznie zamknięto je w 2016 r.) spowodowywały konieczność znalezienia nowej nieruchomości w okolicach Warszawy, na której możliwa byłaby kontynuacja prowadzenia działalności z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym budowa składowiska odpadów. W dacie nabycia, tj. na dzień 3 października 2012 roku dla nieruchomości w Zielonce obowiązywały cztery kluczowe formalno –prawne podstawy, umożliwiające realizację celu, dla którego ta nieruchomość została nabyta, tj.:
1. uchwalenie Uchwałą Rady Miasta Zielonka z 12 czerwca w 1997 r. Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Zielonka dopuszczającego możliwość budowy zakładu unieszkodliwiania stałych odpadów komunalnych i przemysłowych z funkcjami towarzyszącymi, w tym budowę składowiska odpadów;
2. uchwalenie Uchwałą Rady Miasta Zielonka Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Zielonka z dnia 7 lutego 2008 r, przewidującego na przedmiotowym terenie realizację składowiska odpadów;
3. wydana przez Burmistrza Miasta Zielonka decyzja nr 1553/2011 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Uruchomieniu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów „Ekolina z dnia 12.10.2011 r., która była decyzją ostateczną i która w sierpniu 2012r. wyrokiem WSA uprawomocniła się;
4. uchwalenie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 -2018 z uwzględnieniem lat 2019-2023, przewidującego lokalizację składowiska odpadów komunalnych oraz kompostownię odpadów zielonych (instalacje o statusie RIPOK) w Gminie Zielonka.
Zgodnie z obowiązującymi procedurami transakcja uzyskała również zgodę na jej przeprowadzenie ze strony organu właścicielskiego.
Należy podkreślić, że w dniu 17 grudnia 2014 r. Spółka uzyskała decyzję właściwego w sprawie organu, tj. Starosty Powiatu Wołomińskiego, Nr 2104p/2014 zatwierdzającą Projekt Budowlany pn. „Budowa składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanego w gminie Zielonka, przy ul. Michałowskiej”.
Na etapie przystąpienia do realizacji przedsięwzięcia, MPO spotkało się z niechęcią i sprzeciwem lokalnej społeczności. Protesty mieszkańców oraz organizacji ekologicznych spowodowały zablokowanie w postępowaniach administracyjnych budowy składowiska.
Z uwagi na dynamiczne zmiany w dziedzinie gospodarki odpadami, obecne działania Spółki skierowane są na analizę możliwości optymalnego wykorzystania ww. nieruchomości w obszarze gospodarki odpadami.
W trosce o najwyższą jakość świadczonych usług oraz w związku z bliskim zakończeniem umów na odbiór odpadów w dzielnicy Mokotów, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. uruchamia dodatkowe odbiory dla mieszkańców tej dzielnicy. Plan odbioru odpadów w sobotę przewiduje realizacje 60, a w niedzielę 50 tras odbiorów. Dodatkowe 22 pojazdy będą przeznaczone do zabrania pojemników MPO, w związku z ich wymianą. Ponadto, nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań sprawowany będzie przez 4 pojazdy kontrolne.
Zgodnie z obowiązującymi umowami na odbiór odpadów w Warszawie Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania odbiera odpady od mieszkańców Mokotowa do 30 września br. Od 1 października odpady w dzielnicy Mokotów będą odbierane przez konsorcjum Remondis sp. z o.o. / SUEZ Polska sp. z o.o.
W celu realizacji wszystkich zgłoszeń i postulatów mieszkańców Mokotowa przekazywanych do Spółki w ostatnich dniach świadczenia usługi przez MPO, w sobotę (28.09) i niedzielę (29.09) zrealizowane będą dodatkowe odbiory. Takie działanie ma na celu zapobiec sytuacji, w której zgłoszenia mieszkańców u kończącego zadanie operatora, byłyby realizowane przez nowego.
Współpraca w przekazaniu obsługi Mokotowa pomiędzy MPO a Konsorcjum Remondis sp. z o.o. / SUEZ Polska sp. z o.o. trwa już od kilku miesięcy i jest nadal kontynuowana. Udostępniono i skopiowano już wszystkie klucze, którymi dysponują pracownicy Spółki, przekazano aktualną listę MGO (Miejsca Gromadzenia Odpadów), a także bieżące informacje o utrudnieniach w dostępie do nich. Nowy operator zdecydował wstawić własne pojemniki do altanek. Proces wymiany pojemników trwa już od 5 tygodni i będzie kontynuowany również w październiku. Dopóki w MGO nie zostaną wstawione pojemniki konsorcjum Spółka nie zabierze wcześniej swoich.
Do końca trwania umowy tj. do 30 września odbiór odpadów z Mokotowa będzie realizowany przez Spółkę zgodnie z harmonogramem. Nie ma żadnych zagrożeń w terminowym odbiorze odpadów przez MPO.
Ponadto, MPO zadeklarowało i jest gotowe do udzielenia pomocy w odbiorze odpadów z Mokotowa również w pierwszych tygodniach października 2019 r. – jeśli będzie taka potrzeba.
34 śmieciarki nowej generacji dołączają właśnie do floty samochodowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m. st. Warszawie (MPO). Łącznie, Przedsiębiorstwo będzie miało do dyspozycji 127 specjalistycznych pojazdów bezpylnych, które codziennie obsługują ponad 32 tys. punktów odbioru w siedmiu dzielnicach Warszawy. Poza nowymi autami marki Scania z zabudową urządzeniami EKOCEL Zoeller Group i Renault z zabudową Farid Industrie na stołecznych ulicach pojawią się specjalistyczne śmieciarki Isuzu zabudowane urządzeniami Farid Industrie dedykowane do odbioru i transportu frakcji BIO, których dostawcą jesst GP Truck. Wszystkie pojazdy spełniają najnowsze rygorystyczne normy emisji spalin EURO 6. Wartość leasingowanych aut wynosi ponad 20 mln zł.
- Żadna firma nie utrzyma się na rynku bez inwestycji w rozwój. MPO, jako spółka miejska odpowiada za newralgiczny sektor, czyli odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, dlatego musi się nieustannie rozwijać i modernizować, by sprostać wymogom rynku oraz wymaganiom stawianym przez klientów, czyli mieszkańców stolicy. Cieszę się, że udało się pozyskać te nowoczesne pojazdy ciężarowe, które przez najbliższe lata będą służyły Warszawie i z pewnością przyczynią się do poprawy jakości oferowanych przez MPO usług - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
- Naszym głównym celem jest świadczenie usług na rzecz mieszkańców Warszawy na jak najwyższym poziomie. Rewitalizacja floty samochodowej wpisuje się w ten cel w sposób oczywisty. Stawiamy na marki sprawdzone, niezawodne, ale też na pojazdy specjalistyczne, dostosowane do bieżących potrzeb i oczekiwań. Śmieciarki do odbioru i transportu frakcji Bio są tego namacalnym przykładem – mówi Jarosław Robak, Wiceprezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m. st. Warszawie sp. z o.o.
- Pojazdy wyposażone są we wszystkie urządzenia potrzebne do sprawnej realizacji zadań. Są bezpieczne dla naszych pracowników ale też dla osób postronnych. System czujników i kamer minimalizuje ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń. Wszystkie pojazdy wyposażone są też w klimatyzację i automatyczne skrzynie biegów. Ciężarówki są też bardzo zwrotne, co jest niezwykle ważne w przypadku manewrów wykonywanych często na małych przestrzeniach czy wąskich uliczkach dojazdowych do posesji. Oczywiście wszystkie spełniają też najwyższą normę emisji spalin EURO 6. – podkreśla Robert Kołodziejski, Dyrektor Zarządzający Pionu Operacyjnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o.
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, świadczy usługi na rzecz mieszkańców Warszawy już od 92 lat. Dziś, MPO zatrudnia 1213 osób i obsługuje w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych siedem warszawskich dzielnic: Mokotów, Ochotę, Ursus, Włochy, Śródmieście Wolę i Bemowo. Codziennie, śmieciarki Przedsiębiorstwa wykonują średnio 235 tras. Łącznie, obsługiwanych jest ponad 32 tys. punktów odbioru odpadów komunalnych i opróżnianych niemal 85 tys. pojemników i kontenerów. W zasobach MPO są m.in. 4 bazy transportowe, ZUSOK na Targówku, oraz Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Kampinoska.
W związku z pojawiającymi się w ostatnim czasie w mediach informacjami, podważającymi jakość usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie sp. z o. informujemy, że zadania zlecone MPO, wynikające z obowiązujących umów, realizowane są zgodnie z przyjętymi harmonogramami, obowiązującymi dla poszczególnych dzielnic.
Do 30 czerwca br. MPO realizowało odbiory w 11 dzielnicach Warszawy, odbierając je z ok. 58 tysięcy punktów odbioru. Od 1 lipca br. weszły w życie nowe umowy na odbiór odpadów komunalnych z terenu m. st. Warszawy. Obecnie MPO:
Zgodnie z obowiązującymi umowami Spółka nie ma już możliwości odbierania odpadów komunalnych na terenie obsługiwanym przez innych operatorów, tj. od 1 lipca br. nie może odbierać odpadów z Bielan, Żoliborza, Białołęki oraz Targówka, również w ramach odbiorów interwencyjnych.
Wejście w życie z dniem 1 lipca nowych umów na odbiór odpadów, a tym samym zmiana operatorów w sporadycznych przypadkach spowodowała wydłużenie się czasu, pomiędzy odbiorami. Każda z firm operująca na rynku działa bowiem według własnych, ustalanych wcześniej harmonogramów. W związku z powyższym powstaje wrażenie, że odpady nie są odbierane, podczas gdy faktycznie tak nie jest. Warto zauważyć, że większa ilość odpadów w altanach na początku tygodnia jest wynikiem ich kumulacji po weekendzie, a nie zaniedbań pracowników MPO.
Każdy bowiem sygnał ze strony mieszkańców napływający do Spółki, dotyczący odbioru odpadów jest traktowany priorytetowo, a działania podejmowane są niezwłocznie po sprawdzeniu informacji. W razie konieczności uruchamiane są dodatkowe siły i środki.
Warto przypomnieć, że MPO obsługuje codziennie tysiące punktów odbioru i incydentalnie może się zdarzyć, że odpady odbierane są z niewielkim opóźnieniem (np. z powodu awarii sprzętu, braku możliwości dojazdu do posesji). Jednak docelowo, z reguły następnego dnia. Biorąc pod uwagę skalę działalności Spółki liczba zgłoszeń interwencyjnych jest w tym przypadku niewielka.
Aby na bieżąco eliminować incydentalnie pojawiające się zaległości w odbiorze odpadów (powstałe m.in. z powodu całkowitego wypełnienia pojazdów i braku technicznych możliwości podstawienia kolejnych w krótkim czasie oraz utrudnień związanych z falą upałów), które wystąpiły w ostatnich dniach czerwca br. na Targówku i Białołęce, MPO uruchomiło w sobotę 1 czerwca br. 10 dodatkowych tras interwencyjnych, w sobotę 8 czerwca - 15, tras, w sobotę 15 czerwca – 12 tras, w niedzielę 16 czerwca – 2 trasy, w niedzielę 23 czerwca – 7 tras oraz sobotę 29 czerwca br. – 6 dodatkowych tras interwencyjnych.
O tym, że nieprawdziwe są sugestie pojawiające się w przestrzeni publicznej jakoby MPO zaprzestało w czerwcu br. odbierać odpady z Targówka i Białołęki, świadczą dane liczbowe, tj. podobna ilość odebranych odpadów w I połowie bieżącego roku w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Nie jest również prawdą jakoby MPO utrudniało rozpoczęcie odbioru odpadów z Białołęki i Targówka przez nową firmę. Było wręcz przeciwnie. W ramach dobrego współdziałania z operatorem, który przejął obsługę Białołęki i Targówka, MPO:
Zakończenie okresu związanego z wprowadzeniem segregacji na pięć frakcji oraz wdrożenie docelowego podziału rynku warszawskiego w zakresie odbioru odpadów komunalnych, wkrótce powinno usprawnić odbiór odpadów komunalnych, co przywróci wcześniejszą, wysoką jakość świadczonych usług przez MPO. Jednocześnie Spółka pozostaje otwarta na konstruktywne i uzasadnione głosy krytyczne mobilizujące do zapewnienia coraz wyższego poziomu usług na rzecz mieszkańców, z którymi jest związana od ponad 90 lat.
*
Dodatkowo informujemy, że harmonogram odbioru odpadów znajduje się na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu (https://warszawa19115.pl/harmonogramy-wywozu-odpadow). W lipcu harmonogram odbioru odpadów dostępny jest również na stronie internetowej MPO https://www.mpo.com.pl/harmonogram-odbioru-2019 .
Od 1 lipca br. kontakt z MPO w sprawie odbioru odpadów – zgodnie z umowami - odbywa się – co do zasady - wyłącznie za pośrednictwem kanałów komunikacji Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 (https://warszawa19115.pl/). Dotyczy to dzielnic Bemowo, Ochota, Śródmieście, Ursus, Włochy, Wola. Natomiast kontakt w sprawie odbioru odpadów z Mokotowa odbywa się na dotychczasowych zasadach (zlecenia odbioru odpadów przyjmowane są drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pod nr infolinii 19115).